آشنایی با هنر تاپستری

تیر, ۱۳۹۷ بدون نظر اخبار

هنوز هم رنگ گلیم‌های ایرانی چشم خارجیان را می‌نوازد و به روح آنها هنر اندیشه را با آمیزه‌ای

از خلاقیت تزریق می‌کند؛ نقش‌های هنرمند فرانسوی از تارو پودهای ایرانی گویای این مدعاست،

در این همه بافته حکایت‌ها هر کدام شنیدنی است در یکی طرح ها از دل سیاهی بیرون می‌زنند

و در یکی دیگر از دل سفیدی جان می‌گیرند و در ای

ن میان به قدری رنگ‌ها جان دارند که گویی

بافنده آن‌ها را روح بخشیده و بر دار بافته است.

هنر تاپستری
هنر تاپستری

هنر تاپستری

 

تاپستری، هنر چیده‌مان و تلفیقی

هنرمندانه از بافت، گرافیک، نقاشی و آیینه کاری است که در تار و پود آن علاوه بر پشم

و نخ موادی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاترین میسان در نشست تخصصی آثار خود اظهار کرد: پیشینه آشنایی من

با هنر تاپستری از کودکی آغاز می‌شود که روی فرش های ایرانی راه می‌رفتم

و تابلوهای تاپستری از هنرمند مصری در خانه داشتیم.

 

هنر تاپستری

 

این هنرمند فرانسوی با اشاره به اینکه دوره تحصیل خوبی نداشته اما همیشه

به ادبیات و هنر جذب می‌شده است، ادامه داد: وقتی پدرم فوت کرد انگار از خواب بیدار شده

بودم به نظرم هیچ کار مفیدی انجام نداده بودم که پدرم به من افتخار کند

پس به سمت وسایلی مثل پشم و رنگ که برایم جذاب بود رفتم و ابتدا کارم

را با قاب‌های کوچک آغاز کردم و بعد روی دارهایی شبیه دارهای قالی که در ایران وجود دارد ادامه دادم.

 

وی افزود: تاپستری ابتدا با رنگ شروع می‌شود ولی بعد هیجان کار به من منتقل می‌شود

و من به صورت ذهنی نقش‌ها را می‌بافم و در مواقعی از مروارید و دکمه

و امثال آن در آثارم استفاده می‌کنم، برای من بسیار سخت است که تجربیاتم را

در قالب کلمات بیان کنم چرا که کارهایم کاملا احساسی است و در کلمات نمی‌گنجد.

 

 کاترین میسان در هنر تاپستری 

آثار میسان دارای دو بخش است؛ بخش تکنیکی که به لحاظ تکنیک‌های بافت و مواد و مصالح بافت

و روش و فرایند آن بررسی می‌شود که بیشتر شبیه به فرش و گلیم‌های ایرانی است.

بخشی از آثار به لحاظ فرمالیستی یعنی سازماندهی رنگ و فرم است

که این بخش از سه منبع الهام می‌گیرد؛ حوزه اول فرش‌ها و گلیم های ایرانی و شرقی است،

مولفه دوم آثار هنری بعضی از هنرمندان قرن بیستم است مثل شاگال و امثال آن و مولفه سوم

که آثار او را به وجود آورده است خاطرات دوران کودکی است.

 

 آن چیزی که در آثار خانم میسان بسیار اهمیت دارد این است که مدرسه آکادمیک هنر نرفته،

ولی آموزش‌های غیر آکادمیک رفته است و تسلط بسیار خوبی بر روی دستور زبان فرم و رنگ دارد.

 

هنر تاپستری

Tags

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =