جایگاه رفوگری و مرمت فرش

جولای, 2018 بدون نظر فرش

رفوگری، بازسازی و مرمت

قالی این کالای دیر آشنای مشرق زمین، خصوصاً ایرانیان، با آن شکوه و شهرت جهانی

خود که سیطره‌ی آن در این کره‌ی خاکی از شرق به غرب و از شمال به جنوب گسترانده شده است،

که قدمتی به بلندای تاریخ داشته و همواره یکی از مانوس‌ترین صنایع دستی

در جوامع بشری شناخته شده در زندگی انسان‌ها آن‌چنان جای پایی بر خود باز کرده است

که یکی از اجزاء لاینفک احتیاجات انسانی حداقل در مصرف به عنوان کف‌پوش از ارجحیت

برخوردار بوده است.

ورای این الفت و سوای مصرف، جنبه‌ی هنری آن یکی از شاخص‌ترین مواردی است

که قالی را شبیه معجزه و گاه اسرارآمیز جلوه داده است.

از جمله شگفتی‌های آن، تنوع در رنگ، نقشه، بافت و آخر ابتکارات استثنایی

و خلاقیت و ذوق سرشار بافندگان به نوبه‌ی خود در احساسی کردن

این کالا موثر بوده است. این در حالی است که فرش از یک قالب و با اسکلت‌بندی درونی یکسان

برخوردار می‌باشد که نه تنها گذشت زمان از جلوه و شکوه آن هرگز نمی‌کاهد،

بلکه همواره بر زمان فائق آمده و چهره‌ی گلستان بی‌خزان به خود گرفته است.

مرمت فرش
مرمت فرش
مرمت فرش

 

این کالا از مشارکت و هم‌دستی صاحبان حِرَف متفاوت به وجود می‌آید،

یعنی در پدید آمدن یک قالی، چندین رکن اساسی به طور زنجیروار به هم متصل

و مکمل همدیگر بوده و با همسازی و هماهنگی به موقع و مناسب، هر یک در جلوه دادن

و زیبا نمودن این کالای هنری آن چنان نقشی را می‌آفرینند که در معیوب ساختن

و بد ترکیب نمودن آن به همان اندازه نقش موثر و کارسازی دارند.

ارکان اصلی بافت قالی عبارتند از:

دار قالی، مصالح به کار رفته (پشم و نخ چله)، طراحی، رنگ‌رزی، چله‌کشی و بافنده.

در مراحل تکمیلی قالی نیز مشاغلی وجود دارند که هر کدام با ارائه‌ی خدماتی

از قبیل پرداخت، شستشو، دارکشی و در نهایت رفوگری، جزء این خانواده محسوب می‌شوند

منتها با تخصص و مهارت‌های منحصر به همان حرفه.

مرمت فرش

بنا بر این سهل‌انگاری هر یک از عوامل فوق می‌تواند یکی از اسباب اصلی معیوب شدن قالی

تلقی شود. و به غیر از عوامل فوق‌الذکر مواردی از قبیل رطوبت، حشرات موذی (بید)،

برخورد اشیاء تیز، آتش و مواد شیمیایی و …، هرکدام در آسیب رساندن به

این کالا موثر می‌باشند.

 

 

مرمت فرش

پس اگر بگوییم که امید اول این ارکان، در صورت عیب‌دار شدن قالی، به دستان توانمند استاد رفوگری

بستگی دارد، گزاف نگفته‌ایم. چرا که کلیه‌ی اصلاحات بعدی، از جمله تعویض گره‌ها،

شکستگی شاخه‌ها، غلط‌بافی‌ها، پاره‌گی پود یا چله و آخر پارگی قالی

بر روی دار، باید توسط استاد رفوگر رفع گردد

Tags