قالی ورامین

اردیبهشت, ۱۳۹۷ بدون نظر آموزش ها, فرش

طرحهای رایج در  قالی های ورامین

قالیهای ورامینی تنوع و کیفیت قابل قبولی دارن . بررسی اینکه بافندگان

قالیهای ورامین از چه طرح و نقشی بیشتر برای قالی هایشان بهره میبرند،

کمک بسیار مهمی به شناخت هرچه بهتر هنر بافندگی قالیهای ورامین دراین ناحیه میکند .

آنچه پیش از هرچیز باید بدانیم این است که درسرزمین ورامین نیز مانند بسیاری

دیگر از نقاط ایران نقش ونگاره ها مورد تبادل و تغییر قرار گرفته اند .

تنوعی از طرحهای مناطق مختلف در  قالی های ورامین

 

نقشهای مکرر هندسی که در بافته های شهرهای حاشیه کویر به کار برده می شود،

در بافته های اقوام ترک زبان ورامینی یافت می شود. نگاره های ستاره ای بافندگان

آذربایجانی (شاهسون و کرد) هم در ورامین مورد توجه همه بوده است.

این ستاره ها که به اشکال مختلف در می آیند، در ورامین کاربردهای مختلف

پیدا کرده اند. از جمله ستاره هشت پر و ستاره خرچنگی که در گروه بزرگی

از گلیم های گرمساری ورامینی که به دست همه اقوام ورامین بافته شده،

دیده می شوند.

 

نقش مکرر در قالی ورامین

به رغم گوناگونی طرح ، یک اصل در همه قالیهای ورامین و یا لااقل اکثریت قریب

به اتفاق آنها مشترک است و آن “نقش مکرر” است.

بیشتر فرشها نقششان تکرار یک نگاره است که یا همه متن را پوشانده

و یا در وسط در اندازه های بزرگتر تکرار شده است، در طرح قالیهای ورامین

به ندرت به تک ترنج توجه شده واغلب از نگاره هایی چون میناخانی

و یا انواع ستاره های هندسی استفاده شده است.

قالی ورامین
قالی ورامین

طرح میناخانی قالی های ورامین

مشخصات طرح میناخانی به این شرح است : گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار

عدد گل سفید، که یادآور گل نرگس است، قرار دارد. نقشهای مختلف روی این قالیها

توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.

این نقش روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولاً عاری از لچک و ترنج هستند ،

خود را برجسته می نمایند. این نقش به نوعی، حالت یک شبکه

گل آذین را تشکیل می دهند.

 

از جمله دیگر طرحهای مورد استفاده، طرحهای افشان، شاه عباسی،

گلدار یا ترنجی و ظل السلطانی و قلم سرمه ای هستند .

نقشه قلم سرمه ای که گاه به آن گلدانی و یا نخلی نیز می گویند

رابطه معقولی با نام آن ندارد و اهالی خود نیز دلیل روشنی

بر این نامگذاری ندارند. در این طرح گلدانها در صفوف نظم قرار داشته

و ما بین آنها را برگهای نخلی برنگ قرمز زینت می دهد.نقشه شاه عباسی

که خود اهالی آنرا بنام شاه عباسی بندی و پا شتری می نامند،

در زمینه ای شامل گل و بوته و پرندگان جلوه گر می شود.

 

 

نقشه “دارخلی” طرحی هندسی و ره آورد منطقه ترکمن نشین ورامین است.

کارگران این منطقه اکثراً آنرا بصورت نامرغوب و نازیبا می بافند.

طرح زمینه شامل گل و بوته و اشکال برگ نخلی و طرحهای هندسی منظم

در زمینه قرمز است. در بافته های اصیل و ایلاتی ورامینی از نقشهای مختلفی

استفاده میشود .

Tags

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =