قالی عمواوغلی

خرداد, ۱۳۹۷ بدون نظر فرش

ویژگی‌های قالی عمواوغلی

از ویژگی‌های بارز فرش‌های عمواوغلی وزن اندک، لطیف بودن، استفاده

از رنگ‌های طبیعی، بافت ریز قالی و تعداد گره فراوان می‌باشد. رج‌شمار

قالی عمواوغلی بین ۴۰ تا ۱۵۰ گره متغیر بود و بیشتر قالی‌ها دارای حاشیه‌های

طولی و عرضی است که گلیم‌بافی به صورت سراسر و متصل بافته می شد.

اکثر فرش‌ها بزرگ پارچه هستند و هر دو گره متقارن و نامتقارن بافته شده‌اند.

طرح و نقش قالی‌ها، انواع لچک ترنج و افشان یا گلدانی است. طرح قالی شیخ صفی

را برای اولین بار در فرش بافی ایران وارد کردند. این دو برادر اوایل قرن حاضر به لندن

رفتند و طرح این جفت قالی را دیدند و در ایران علاوه بر بازبافی آن، نمونه‌های متعددی

در ابعاد مختلف از طرح قالی‌های شیخ صفی بافتند. تعداد کمی از قالی‌های عمواوغلی

در اواخر دوره قاجار و بقیه اوایل و اواسط دوره پهلوی بافته شدند.

قالی عمواوغلی
قالی عمواوغلی

برادران عمواوغلی با فرش‌های بزرگ پارچه کار می‌کردند و ارزش مجددی به فرش ایران دادند

و می‌توان گفت فرش ایران را شناسنامه‌دار کردند. آنان افراد متعهدی نسبت به کار خود بودند

و از نظر طراحی، آثار آنان بسیار پرکار و آرامشی باورنکردنی در سراسر کار آنان احساس می‌شود.

در دنیای معاصر کارهای آنان نوآورانه است و نقش مایه‌ها بسیار کوچک و ظریف هستند.

 

بین فرش‌های عمواوغلی و فرش‌های دوره صفوی حلقه‌های اتصالی وجود دارد.

در واقع می‌توان گفت عمواوغلی هویت فرش ایرانی را زنده نگه داشته است.

آنان سبکی نوین را در قالی مشهد بنیانگذاری نمودند و کل ایرانیان پس از گذشت سال ها

از بافت این فرش ها هنوز هم به آن افتخار می‌کنند و یاد کلیه افراد در بافت

این فرش ها را گرامی می‌دارند.

 

“سیسیل ادواردز” قالی‌شناس انگلیسی در کتاب معروف قالی ایران می‌نویسد:

قالی کوزه کنانی در حقیقت نمونه شگفت‌آور و شاهکار هنر قالی بافیست،

که حد اعلای مهارت و استادکاری را در این حرفه نشان می‌دهد. در مدت ۵۰ سال قالی‌های نفیسی

را در نقاط مختلف ایران و کشورهای مغرب زمین دیده‌ام، ولی قالی‌ای که توسط عمواواغلی

بافته شده در زمره نفیس‌ترین قالی‌های نوبافت جهان است. طرح متن و حواشی آن را باید

زیبایی مطلق و جوهر زیبایی خواند. نقش‌های سروناز و یا نگاره‌های ماری به طور زیبایی

جلوه‌گری می‌کنند، که هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد و چون ذره بین نداشتم،

نتوانستم گره‌ها را به طور دقیق شمارش کنم.

 

بزرگترین فرش عمواوغلی زینت بخش تالار سفره خانه کاخ ملت سعدآباد با

طرح شیخ صفی در ناهارخوری بزرگ کاخ ملت سعدآباد به ابعاد ۱۴۵ مترمربع

با گره فارسی است و رنگ زمینه فرش سورمه‌ای با حاشیه لاکی است

و طراح آن عبدالحمید صنعت نگار، یکی از طراحان معروف کرمانی در آن زمان بود

و تاریخ بافت حدود سال ۱۳۱۰ تخمین زده شده است. در مرکز ترنج فرش

یک ستاره ۸ پر قرار دارد و اطراف آن یک گل شاه عباسی ترسیم شده و

برفراز آن ها ۴ گل شاه عباسی دیگر نقش بسته است.

Tags

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =