فرش های عتیقه ایرانی (قسمت دوم)

ژوئن, 2018 بدون نظر فرش

فرش های عتیق و نفیس (قسمت دوم)

فرش ترنج و باغ

شکوه و جلال این قالی نفیس آنچنان است که موزه ها و مجموعه داران به داشتن

نیمی از آن نیز افتخار می کنند.نیمه ی دیگر این قالی در کلیسای کراکووی لهستان نگه داری می شود،

و به احتمال زیاد ابعاد اصلی قالی 410*710 سانتی متر است.

 

متن پرکار این قالی، بوستانی فرح بخش و دلپذیر را به تصویر کشیده است

که از نقوش حیوانی و گیاهی تشکیل شده است.

فرش های عتیق

قالیچه ی جا نمازی

این جانمازی که معاصر با قالی مشهور اردبیل بافته شده، مربوط به دوره ی صفویه است.

نوع نقوش ختایی، اسلیمی دهان اژدری که در متن و حاشیه به کار رفته،

نشان از آن دارد که محل بافت قالیچه به احتمال زیاد تبریز است.

این جانمازی که از نظر طرح محرابی، یکی از بهترین و بی نظیرترین جانمازی های

آن عصر محسوب می شود .

 

فرش عتیقه
فرش عتیقه

فرش گلدانی(ژزیوراک)

نقوش گلدانی و نمونه های مشابه آن معمولا به کرمان و جوشقان منسوبند.

استفاده از درختان گل دار در بستری از گل و برگ های ریز از اوایل قرن یازدهم ه.ش

تاکنون در قالی های هندی متداول شده است.در واقع، اقتباس از طرح های ایرانی

از نتایج مراودات ایرانیان و هندیان در آن دوره به شماره می رود.

از آنجا که این قالیچه، سال های متمادی در کلیسای ژزیوراک لهستان مفروش بوده است،

از این رو به نام این کلیسا مشهور است.

 

فرش های عتیق

فرش مبارک باد

تکرار انعکاسی و انتقالی واگیره ای شامل نقوش گیاهی و حیوانی،

سرتاسر متن این قالیچه ی تمام ابریشم زیبا را تزیین کرده است.

نقوش این واگیره شامل گل های شاه عباسی، درختان بید و سرو

و درختچه های پرگل و برگ و شکوفه داری که آشیانه های پرندگان،

آهوان گریزپا و ریز- نقش های متنوع آن را کامل کرده اند.

 

فرش های عتیق

قالی هشت گوش

زمینه متن این قالی هشت گوش با نقوش ختایی پوشانده شده است.

چرخش ساقه ی ختایی در مرکز متن محدوده ای دایره ای شکل پدید آورده

و با نقوشی از سیمرغ و اژدها به سبک دوره ی تیموری تزیین شده است.

حاشیه پهن قالی با ترکیبی از قاب های کشیده و مدور با همراهی نقوش ختایی

طراحی شده و ابیاتی منسوب به حافظ شیرازی کتیبه ها را با این مطلع مزین نموده است:

تا سایه ی مبارکت افتاد بر سرم

دولت غلام من شد و اقبال چاکرم

شکل غیرمتعارف و استفاده از ادعیه و احادیث در آن

نشانگر کاربری خاص آن در مکان مقدس است.

 

فرش مشاهیر

طرح تصویری این قالی براساس تصاویری از شخصیت های مذهبی، سیاسی

و علمی جهان شکل گرفته و به شیوه ی طرح های شمائلی دوره ی قاجار

و نقاشی قهوه خانه ای طراحی شده است. در بخش میانی متن که شکلی نزدیک

به بیضی دارد،تصاویری از پیامبران الهی و شخصیت های جهانی به تصویر کشیده شده است.

حاشیه پهن قالی با تصاویری از نقش برجسته های تخت جمشید و نقش رستم تزیین شده

و گرفتن حلقه های شاهی از اهورامزدا و پیروزی شاه ساسانی بر اردوان پنجم را نشان می دهد.

 

فرش شاهنامه

این قالی تصویری، از آثار ارزشمند استاد رسام عرب زاده است که به منظور تجلیل

از حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ و حماسه سرای نامدار ایران، بافته شده است.

در متن قالی، بارگاه سلطان محمود و مجلس شعرخوانی فردوسی در حضور سلطان

و درباریان به تصویر کشیده شده است. رنگ بندی متن قالی در تضاد با حاشیه پهن است

و جلال و شکوه دربار سلطان محمود را به خوبی نشان داده است.

 

فرش چلیپا

استفاده از نقوش گل فرنگ امری متداول و رایج است، ولیکن ترکیب بندی

این قالیچه که اثر استاد اکبر مهدی ئی است بدیع و غیرمعمول است.طرح محصربه فرد

این قالیچه و نحوه قرارگیری ترنج های آن برگرفته از شیوه چلیپانویسی در هنر خوشنویسی است.

 

فرش مرکز اسلامی هامبورگ

این قالی دایره ای شکل که قطری در حدود 16 متر دارد، مسجد امام علی(ع) را

در شهر هامبورگ آلمان مفروش کرده است. با الهام از طرح معروف زیرگنبدی

مسجد شیخ لطف االله، مجموعه ای از شکل های کوچک و بزرگ سرترنجی

و کلاله ای ترنج قالی را تشکیل داده اند. رنگ زمینه ی این شکل ها متفاوت است

و از مرکز قالی با رنگ دارچینی شروع وبه رنگ های مسی، بادامی، خاکی و کرم ختم شده اند.

 

فرش شمسه سیمرغی

طرح زیبای این قالی اثر استاد رستم شیرازی است. این قالی در مدت 48 ماه

در کارگاه فیض الله صفدرزاده حقیق بافته شده است.

ترنج کشیده ی این قالی با سرترنج های بدیعش در میانه ی متن خودنمایی می کند.

حاشیه پهن قالی با مجموعه ای از گل های ختایی و برگ چناری شکل گرفته که

زمینه ی سورمه ای رنگ آن به درخشش این نقوش کمک نموده و به آنها فرصت خودنمایی داده است.

Tags