آشنایی با فرش قشقایی

فروردین, ۱۳۹۷ بدون نظر آموزش ها, فرش

فرش قشقایی

در آن هنگام که مردان ایل قشقایی به چرای دام هایشان می پردازند

زنان خوش سلیقه این قوم در زیر چادرهایشان و روی دارهایی

خفته بر روی زمین فرش هایی را با نقش و طرح آزاد و هر آنچه در ذهن دارند می بافند،

در واقع می توان فرش قشقایی را ثمره حالات روحی و ذهنی زن قشقایی دانست

که با ذوق و هنر خود به ان جان می بخشد و در جانش گره هایی از جان و دل می زند

تا زیر پایش بیندازد و خانه اش را گرمی ببخشد.

www.shahab24.com
www.shahab24.com

ویژگی های فرش قشقایی

هنر و صنعت بافندگی فارس در وهله نخست, هنری عشايری

و در وهله دوم هنری روستايی است که وابستگی به عشاير دارد.

در استان فارس بخش عمده ای از توليد گليم توسط زنان و دختران عشاير

ساکن و کوچ رو قشقايی انجام می شود. برای بافت گليم معمولاً از نقشه استفاده نمی کنند.

نقشه ها ذهنی هستند و معمولاً از طرح هايی استفاده می شود

که از نسل های گذشته به حال انتقال يافته و تغييرات جزيی در همان چهارچوب آداب و رسوم

موجود در منطقه است. البته در سالهای اخير با راه يافتن گليم بافی به مناطق شهری

و روستايی استفاده از نقشه تا حدودی درگليم بافی رايج شده است.

برای رنگرزی نخ های پشمی مورد مصرف در پود گليم از رنگهای گياهی

يا رنگهای شيميايی استفاده می شود. مهمترين مراکز توليد گليم در استان فارس

منطقه فيروزآباد، ممسنی و داراب است. گليم های قشقايی نه تنها در ايران

که در سطح جهان نير به واسطه اصالت نقش ها و رنگ های زيبا و کيفيت ممتاز

بافت مشهور و مورد تقاضا است.

 

اکثر قاليچه های ايلات خمسه کار تيره عرب و باصری است

قاليچه های اين دو تيره دارای طرح های متنوع و فارسی باف است

و سراسر از پشم تهيه می شود. روستائيان فارس نيز هر سال تعداد زيادی قاليچه می بافند.

اين روستائيان که پيشينه ايلی و چوپانی دارند همانند عشاير از دارهای افقی استفاده می کنند

ولی قاليچه های آنها از نظر جنس, مرغوبيت قاليچه های ايلات را ندارد.

 

ويژگي‌هاي رنگرزي و رنگبندي :

كهن‌ترين فرش‌هاي قشقايي، بيش از هشت رنگ متمايز ندارد

و تنها در فرش‌هايي كه اواخر قرن دوازدهم هجري به بعد بافته شده،

تعداد رنگ‌ها از ده رنگ تجاوز مي‌كند و در اواسط قرن سيزدهم به چهارده رنگ مي‌رسد.

پيداست كه قشقايي‌ها تا اواخرقرن دوازدهم هجري به راز پاره‌اي از رنگ‌ها،

خاصه قرمزهاي سرخرنگ گلي‌فام، پي نبرده بوده‌اند. از نيمه اول قرن سيزدهم،

رفته رفته، رنگ‌هاي نويافته، خاصه آن طلايي فاخر و سبزهاي خرم و سرخ‌هاي آتشين،

دردستبافت‌هاي ظريف و ريزبافت  راه پيدا مي‌كنند.

Tags

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *